Vaste lasten overzicht maken: weten waar je geld blijft

waar blijft mijn geld?Het grootste deel van je inkomen gaat op aan je vaste lasten. Huur of hypotheek, verzekeringen, energie zijn kostenslurpers, elke maand weer. Zet ze een keer op een rij in een overzicht en je weet voortaan hoeveel geld je per maand in ieder geval kwijt bent. Zo krijg je inzicht in hoeveel geld je overhoudt voor variabele uitgaven. En da’s handig!

Een overzicht van je vaste lasten is dus fijn. Je krijgt geen hartverzakking elke keer als je je rekeningsaldo bekijkt, want je weet wat er in ieder geval uitgaat. Maar hoe maak je nou zo’n overzicht?

De eerste stap is bedenken hoe je het overzicht gaat maken. Dat kan op papier. Maar dat heeft nadelen. Je moet het totaal zelf optellen en een foutje is dan zo gemaakt. Je kunt het ook niet makkelijk aanpassen. Excel is daar veel handiger in.

vaste lasten elke maand

vaste lasten elke maand

Vervolgens ga je over het hele afgelopen jaar alle uitgaven bekijken en vis je de lasten eruit die elke maand weer terugkomen.

overzicht vaste lasten

overzicht van overige vaste lasten, variabel per maand

Daarnaast zijn er uitgaven die ook onder ‘vaste lasten’ vallen, maar een andere regelmaat hebben. Bijvoorbeeld de wegenbelasting: elke 3 maanden, de OZB (Onroerend Zaak Belasting) van de Gemeente: gespreid betalen over zo’n 10 maanden.

Deze uitgaven noteer je in een overzichtelijk lijstje. Hoe doe je dat?
Lees hoe je een Vaste lasten overzicht maakt dat inzicht en grip op je geld geeft.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s